неделя, 15 януари 2012 г.

Личните магистрали- удължават ли живота>


Според Сенека човек не може да прави планове за години напред, защото не е господар дори на утрешния ден. От друга страна смисленият начин на живот изисква да си поставяме цели и да ги преследваме. Дали това,че не сме господари на обстоятелствата не ни демотивира и доколко все пак можем да ги променяме?
Свидетел съм на това как възрастни хора живеят дълго и са с бистър ум,когато имат пред себе си някаква цел- колкото и нереалистична дори да изглежда тя.Един познат, който е прехвърлил 90-те всяка седмица пътува от едно високопланинско село до общинския център, за да обикаля институции и медии и да се бори за идеята си през неговото село да мине магистралата от Видин към София. Десетилетия наред проучвал нещата и писал до министерства и агенции, до медии и общински ръководства. Никой не приемал сериозно идеята му. Той е събрал няколко тома с кореспонденция. Не съм специалист и не зная до колко има резон в неговите въжделения, но е факт,че старият римски път е минавал по това трасе по билото на планината.
Както и да е – мисълта ми беше- човекът казва- „ще умра чак когато съм минал пеша по тази магистрала“...
Много хора нямат своята магистрала. Те живеят ден за ден, вдълбани в злободневните проблеми. Личните цели се свеждат до храната и сметките. Много често се улавям,че и аз изпадам в подобни дупки. Но излизам бързо от тях, защото съм от малкото луди, които се занимават с обществена работа. Не че личните обстоятелства са цветущи- но когато си поставя по-благородна цел- домашните се решават по-бързо и безболезнено. От друга страна дали пък не греша като пренебрегвам често личните задължения? Семейството ме подкрепя. Това е чудесно. Но не са длъжни да го правят.
Та- за целите- какви да са те? Кога и дали изобщо да си ги поставяме? Доколко сме господари на бъдещето си? И дали личните магистрали удължават живота?

Няма коментари:

Публикуване на коментар